Váci híd az EuroVelo árnyékában
Néhány órája jelentette be Rétvári Bence saját facebook oldalán, hogy elindul az új Duna-híd előkészítése Vácnál. Annak a hídnak az előkészítése, melyet már kb 30 éve terveznek, van látványterve, előkészített csatlakozási pontja az M2-őn, sorolhatnám, de legutóbb több mint két éve vol valami hivatalos hír róla… Alig több mint egy év van a választásokig, de tekintsünk el ettől és vegyük komolyan és higgyünk benne – még akkor is, ha azt ugyan nem közölték, hogy mikor kezdik építeni azt pedig végkép nem, mikorra akarják átadni. Mert ha közölték volna, az jelentene valamit? 2017-ben kormányhatározatban döntöttek arról, hogy az EuroVelo6 térségünket érintő szakasza, a Szentendrei-szigeten fog végigmenni. Két híd épül – egy Kisoroszinál, egy pedig Szigetmonostornál. Oké egy dolog, hogy Szigetmonostor polgármestere nem a hídpártiságáról híres – lásd 2008-as szigetmonostori népszavazás és előzményei-, és a 3 évnyi előkészítési folyamat alatt a testületével együtt a csetlésbotlás művészete mellett a projekttel szemben támasztott akadályokat görgette, szembement a lakossági felmeréssel melyben a 2/3 a Pásztorrévet támogatta mint helyszínt – ahogy maga a kormány is -, ja igen, a szigetmonostornak járó autóshíd helyett pedig már 2016-ban kompenzációs csomagról tárgyalt, de mindegy is, mert Szentendre ugye nagyobb település és hát erősebb is – lehet vele takarózni, bár megjegyzem, a kormányhatározattól évek teltek el, mire Szentendre új vezetése jött. De még mekkora sunggal jött. Látva a közeledő határidőt, az előkészített projektet ahelyett, hogy aláírták volna és elindulhatott volna, fúrták ahogy csak tudták, politikai csatateret csinálva a kistérségből, kiírtak egy véleménynyilvánító szavazást! Egy amolyan nem hivatalos, csak ők kezelhetik, nincs se jegyzőkönyv, se hitelesítés. Ebben a felmérésben sikerült 280 embert találni, akik nem támogatták az eurovelo híd építését Szentendre és Szigetmonostor között! 280 ember! Hiába indítottunk petíciót amit több mint 1600-an aláírtak, hiába érintette volna a projekt több ezer ember mindennapi közlekedését, hiába lett volna vállalkozó ösztönző, turizmus fejlesztő, Szentendrének nem kell több turista – hát az elmúlt évben megtapasztalhatták milyen az ha nincs turista, legalább ők boldogok. Na de 280 ember elég volt, hogy ne épüljön egy környezetbarát gyalogos és kerékpáros híd Szentendre és Szigetmonostor között!!! 280 ember! 280 ember nyomására erős kormányunk, mely nem rest Brüsszel és a milliárdos Soros ellen harcolni, ez a kőkemény kormány kétszáznyolcvan ember előtt letérdelt és a Szigetmonostor Szentendre között tervezett híd EU-s forrását átcsoportosította, így itt EurVelo híd nem lesz egy darabig – hozzáteszem másodjára, mert először egy pócsmegyeri ember is elég volt ehhez. Most meg megy a sírás kuncsorgás Szigetmonostorról a kormánynak a négy folyami átkelő megsegítésére, mert azok nélkül az ingázó lakosok, melyek a település aktív korúak 80+százalékát teszik ki – hogy az iskolásokról már ne is beszéljünk –, vagy nem mennek munkába, vagy a 11-esen még nagyobb lesz a forgalom. Pedig volt idő, mikor még lapátot is ragadtunk, hogy kiássuk a révet…
Ha valaki azt gondolná, a két projektnek semmi köze nincs egymáshoz, jelzem azon túl, hogy ugyanazon a Natura2000-es területen, vízbázis védelem alá eső Szigeten építenék a kerékpározáshoz képest sokkal környezetszennyezőbb autósforgalom számára a hidat, még egy kacifántos csavar is van ám itt. Ugyanis, hogy érdekesebb legyen, a váci hídról érkező forgalom, mely a jelenlegi elképzelések szerint a Tildy Zoltán hídon menne át – na ná, majd egymás mellett két autóshíd pár kilométeren belül mikor még a kerékpáros híd se épülhetett meg 😀 –, szóval ez az átmenő forgalom egy szintbe keresztezné az EuroVelo kerékpáros forgalmát! Alább idézek Szigetmonostor polgármesterének, minap megjelent beszámolójából:
„Az út egy kis résznél lemegy a dúlóutakra – nem pontosan követve a szigeti út nyomvonalát –, utána rátér arra az új gátra, amit nemrég épített meg Tahitótfalu. A gát koronáján megy végig a tahi hídig, s ott egy átvezetés lesz az útpályán. Ez egy kritikus pont, forgalomtechnikával próbálják majd megelőzni itt a baleseteket, illetve forgalomszámlálási adatok segítségével igyekeznek eldönteni, hogy lámpás vagy egyéb csomópont legyen itt.”
El tudod képzelni? A váci híd be van kötve az M2-be, és a forgalmat összeköti a 11-essel, ahonnan eddig nem volt menekülő út Pestfele, az agglomeráció észak kelti része felé, vagy akár az ország északi része felé, most viszont Tahitótfalu Vác és Gödöllő vérkeringése lenne ez az út, melyet egy szintben keresztez az EuroVelo6, mind ezt előre megfontolt szakértői tervezéssel, forint milliárdokból, miközben az ország költségvetési hiánya soha nem látott magasságokban és még egy gyalogos kerékpáros híd megépülése ellen is elég volt csupán 280 szavazat…. Lehet mégis csak kampányfogás lesz ez – mondjuk annak az EuroVelo árnyékában elég gyenge.
UPDATE:
A jelenleg hivatalos csatornákon elérhető tervek szerint, körülbelül ezen a nyomvonalon haladna az összekötő út a híddal: