Autóshíd lesz, kerékpáros nem?
Gulyás Gergely – Miniszterelnökséget vezető miniszter –, benyújtotta a parlamentnek, Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről, a T/3613 számú törvényjavaslatot, melyben a Szentendrei-sziget tekintetében több fejlesztés is figyelemre méltó.
Szigetünk közlekedését leginkább meghatározó beruházás a Tahitótfalu – Vác között tervezett híd, mely évtizedek óta vágyott beruházás a Duna mindkét oldalán. A híd tervezésére – melyet a szakhatóságok nagy része támogatott –, Vác városa több millió forintot fordított annak idején. A jelenlegi törvényjavaslat szerint, a régebbi tervektől eltérően a Duna jobb partján Tahitótfaluban nem épülne újabb híd – legalábbis a mellékelt térképen nem látható –, viszont a bal parton Vácnál nem csak az éppen szélesedő M2-be futna bele, hanem egy új 213. számú főút épülne Gödöllőig.
Tahitótfalu és Szigetmonostor közt tervezett szakasz, a térkép szerint a Tildy Zoltán hídtól a gáton futna Tótfalu végéig, majd a Sziget út mentén haladna egészen Szigetmonostor határáig, ahol a Határcsárda irányában hagyná el a szigetet – tehát e szerint a törvényjavaslat szerint, nem menne be a faluba a kerékpárosút és a híd, nem Szentendre belvárosába ívelne át. Nem véletlen az előző mondatban a feltételes mód, ugyanis a törvényjavaslatban, a tervezett kerékpárútvonal szakaszai közt sajnálatos módon nem tüntették fel a településünket is érintő Eurovelo6 nyomvonalát. Noha a cikk címe szándékosan hatásvadász, azért Szigetmonostoriként bízom benne, hogy mivel csak törvényjavaslatról van szó, Hadházy Sándor úr – térségünk országgyűlési képviselője –, valamint Révész Máriusz kerékpározásért felelős kormánybiztosúr, mindent megtesznek azért, hogy a régóta tervezett EuroVelo6 térségünket érintő szakasza, minél hamarabb megvalósuljon a két gyalogos-kerékpáros híddal, melyek mind Kisoroszi, mind a rohamos tempóban gyarapodó Szigetmonostor életében jelentős pozitív változásokkal járhatna.
Fájó pont
Mivel a törvényjavaslat távlati fejlesztési terveket tartalmaz, őszintén megmondom, fájó pont számomra, hogy a Szigetmonostort jogerősen is megillető autóshídról, még csak nyomokban sem tartalmaz megjegyzést a 140 oldalnyi anyag. Az agglomeráció északnyugati területe, mint egy mostohagyermekként van kezelve évtizedek óta fejlesztési szempontokból, pedig Budapest határától Visegrádig – beleértve természetesen a Szentendrei-sziget településeit is, hiszen az egyetlen szárazföldi kapcsolat a 11-es útra rávezető Tildy híd –, népessége ugrásszerűen emelkedett az elmúlt 10-15 évben. Ha a sziget déli részén, csak egy a sziget lakosait áteresztő autóshíd épülne meg, már akkor is járhatóbb lenne a 11-es út – melynek áteresztőképességét növelni elképzelhetetlen, azt kiváltó útszakasz építése pedig a terepviszonyok miatt költséges. Egy biztos, a 11-es út járhatósága, a folyamatokat figyelembe véve tovább fog romlani, hiszen ha csak saját településem nézem több építkezés van folyamatban mint az elmúlt 6-8 évben összesen, és akkor a többi település lakóingatlan fejlesztéseit még számba se vettem…