Iskolahajó vagy iskolabusz?

Sajtos Sándor – Tahitótfalu polgármesterének –, intézkedése és cikke az iskolahajó járat beindításával kapcsolatban, ugyanúgy rámutat a térségünket hátrányosan érintő, a közlekedésünket lassan ellehetetlenítő 11-es út terheltségére, ahogy a közlekedési csoportok a közösségi médián, vagy a térség gyakorlatilag bármelyik médiája – beleértve a szimon.hu blog idevonatkozó bejegyzéseit is. A problémákat hosszan lehet sorolni, a mindennapos balesetek, a 20 kilométernyi út másfél-két órás menetideje reggelente és délutánonként, a katasztrófavédelem és a mentő vonulásideje, mely utóbbiról tény, hogy a statisztikák szerint a kivonulások harmada nem teljesíti az uniós normát – 15 perc –, sőt majd 10%-ban, több mint 30 perc után érkezik a segítség.

Üdvözlendő és támogatandó Tahitótfalu polgármesterének összefogásra tett lépései, tisztelettel kérem a polgármester urat – valamint az érintett települések polgármestereit –, hogy Szentendre és Szigetmonostor közt létesülendő kerékpáros és gyalogoshíd tekintetében is egyeztessenek a környező települések, pontosan az iskolahajó járat apropójából. A kormány 2017. január 12-én döntött határozatban, hogy az eurovelo6 nyomvonala a Szentendrei-szigeten keresztül menjen. Ma – közel két évvel később –, még mindig nincs meg a konkrét nyomvonal, sem a tervezett hidak helyszíne, pedig a projektnek 2020 – a felzárkózási ciklus – végére, érdemes lenne elkészülnie… Egyetértek Sajtos Sándor úrral, hogy az iskolabusz a 11-esen valóban csak eggyel több autóbusz lenne az araszoló gépkocsik között, azonban ha az az iskolabusz a Szentendrei-szigeten haladna végig, egy olyan gyalogoshíd lábáig, melyen átsétálva az a több száz gyermek Szentendre „védett” óvárosi részén keresztül érkezhetne iskolába, már nem „csak” egy újabb busz lenne.

Legutóbb a BudaPestkörnyéke oldalon egy exkluzív interjúban olvashattuk, Molnár Zsolt és a szigetmonostori testület álláspontját, hogy a Határcsárdai helyet részesítik előnyben, ugyanakkor Verseghi-Nagy Miklós Szentendre polgármestere Szentendre belvárosát jelölte meg, mely helyet a szimon.hu blogon készült lakossági felmérés is megerősít – igaz távolról sem reprezentatív módon a 340 kitöltéssel, ugyanakkor kétharmados többséggel a belváros vonatkozásában. Ráadásul Szentendre jelezte, hogy amennyiben a belvárosban valósul meg a beruházás, úgy a tömegközlekedés lehetőségét is megteremti a szentendrei oldalon. A két település közti. hidakkal kapcsolatos előzményeket figyelembe véve, valamint az eurovelo híd térségre való pozitív hatásait szem előtt tartva, Szentendre és a szigeti települések (Kisoroszi, Tahitótfalu, Pócsmegyer, Szigetmonostor) között, úgy vélem ismét időszerű lenne egy kifejezetten az eurovelo6 hídhelyre való tekintettel tartott megbeszélés és nyilvánosság elé tárt együttes állásfoglalás.

Révész Máriusz – az eurovelo-ért felelős kormánybiztosúr –, többször is elmondta, az eurovelo hidat nem szándék összemosni az autóshíd kérdésével, nem akarják kiszúrni a szigetmonostoriak szemét egy gyalogos és kerékpáros híddal az autóshíd helyett, sőt úgy nyilatkozott, hogy a véleménye szerint csak akkor lehet az eurovelo6 beruházás sikeres, ha a döntő többség számára megfelelő megoldás és terv születik. Amennyiben több település érdekében áll összefogni egy iskolahajó járat elindítására, mely egy olyan híd alatt fog elmenni, ami 2 kilométerrel lejjebb is megépülhet, ahol egyébként az iskolahajó köt ki, szerény véleményem szerint a belvárosi kerékpáros hídkapcsolattal, a döntő többség számára születne megoldás, mely jócskán túlmutat Szigetmonostor közigazgatási területén. Egy a Szentendrei-szigeten rendszeresített buszjárat mindemellett kevésbé forrásigényes, kevésbé van kitéve a Duna vízállásának, valamint az infrastrukturális igényei is elenyészőek a szükséges kikötők, hajóállomások és a hajó tekintetében, a felmerülő utazási, valamint fenntartási költségeiről nem is beszélve. A gyalogos és kerékpáros híd pedig kormányzati szándék, melyre a forrást a kormány – az idevonatkozó kommunikáció szerint –, elkülönítette, ami bizakodásra ad okot.