Kihagynák a Szentendrei-szigetet az EuroVeloból

Bizonyára ismerősen cseng a régi vicc, amikor az apuka elviszi kisfiát az állatkertbe, a kicsi életében először rácsodálkozik a tevére és megkérdi mi az? A hivatalnok apuka némi gondolkodás után – hogyan is tudná a kislegénynek röviden elmagyarázni mit lát, annyit mond: – Tudod ez tulajdonképpen egy ló, amit egy bizottság tervezett az íróasztal mellett ülve. – Ez juthat eszébe annak, aki évek hosszú egyeztetési folyamatát végigkísérve arról értesül, hogy az EuroVelo 6 kerékpár útvonal a Dunakanyarban visszavonhatatlanul a 11-es számú főút mellé kerül. A két változatelemzés egyike ez a tervezet volt korábban is, azonban a másik a Szentendrei-szigeten vezető gerincutat vázolta. A kerékpársport és a hozzá kapcsolódó turizmus hazánkban is népszerű, a drótszamarak reneszánszukat élik. Családok, nagyobb társaságok egyre gyakrabban választják a szabadidő eltöltésének ezt a módját. A munkás hétköznapokon számítógép, író- asztal mellett görnyedő dolgozók kiszabadulva a város benzingőzös autótengeréből nyeregbe pattannak és hegyet-völgyet bejárva élvezik a mozgás örömét. Talán ezért is annyira érthetetlen, amikor az ember ex cathedra megtudja, aki Budapestet északi irányban tervezi elhagyni kerékpárral, annak egy kiemelten túlterhelt, két számjegyű főúttal párhuzamosan kell – kamionok, teherautók, kígyózó kocsisorok kipufogó gázát nyelve, olykor balesetveszélyes körülmények között – tekernie. Érdekesség továbbá, hogy a kerékpárút létesítése sok helyütt lehetetlen, vagy rendkívül költséges műszaki megoldással kivitelezhető. Néhol fizikailag sincs hely, hiszen a főút a Pilis és a Duna közé szorítva halad. Így csak ártérben épülő felüljárókkal lehetne a helyhiányt orvosolni, továbbá a hegyi patakokat is több helyen hidakkal kell átívelni. Íróasztalnál született a döntés? Pest megye önkormányzata a mostani uniós programozási ciklusban rendelkezésre álló forrásokat tekintve egyeztetésre hívta össze január közepén az érintett önkormányzatokat. Szabó István elnök arról tájékoztatta a polgármestereket, hogy a VEKOP 4 prioritás lehetőséget ad a Pest megyei szakasz megépítésére, a projekt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., mint kedvezményezett kezelésében történik majd. A 11-es főút melletti nyomvonal kizárólagos megvalósíthatóságát alátámasztandó, a szigeti polgármesterek erre az egyeztetésre már meghívót sem kaptak! Molnár Zsoltot Szigetmonostor polgármesterét kérdeztük arról, hogyan vélekedik a kialakult helyzetről.

– Örvendetes, hogy a megyei önkormányzat összefogja és mentoralja a programot. Ugyanakkor sérelmezem, hogy a szigeti polgármesterek megkérdezése és jelek szerint helyszíni bejárás nélkül született meg a nyomvonalra vonatkozó döntés. A szigeti EuroVelo 6 gerincút változatelemzése, valóban két hidat feltételezett. Ezek kerékpáros és gyalogos hidak lennének, tehát nem közúti autós hidakról beszélünk. Az egyik Visegrád és Kisoroszi között, a másik pedig Szigetmonostor és Szentendre között valósulna meg. Ez összességében kétszer másfél milliárd forint költséget jelentene, ami kétséget kizáróan magas összeg. Ugyanakkor a kettő közül az egyik – a miénk – állami kötelezettségként szerepel, mivel az M0-s Megyeri híd végleges használatba vételi engedélyének feltétele a közúti híd! Ha minden kötél szakad, akár az északi hidat a kompközlekedéssel ki lehetne váltani, ugyanakkor a délit mindenképpen meg kell építeni. A kerékpáros gerincút jó apropója lett volna a megvalósításnak, ezzel mondjuk úgy, két problémát lehetett volna megoldani egy költségből. Fontos megjegyeznem, hogy a kiválasztott változat erősen kétséges, hiszen a korábbi megbeszélések – amelyek több mint tíz éve zajlanak, megmutatták – hogy a jelenleg érvényben lévő jogszabályok miatt a Duna jobb partján húzódó útvonal megvalósulását bürokratikus elvek miatt is időigényessé, sőt szinte lehetetlenné teszik. Szinte biztos, hogy ezek kiküszöbölése magasabb költséget eredményez, mint egy levegős, szép környezetben húzódó útvonal, ahol nem akadályozzák a megvalósítást a tulajdonviszonyok, a földrajzi és az épített környezeti adottságai. Monostornak rendkívüli szüksége van erre a hídra! Mivel a Megyeri hídról a lehajtót – szintén elsősorban a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve nem kaptuk meg – zsáktelepülésként a munkába és az iskolába járás igen nehézkes. Naponta munkaidőben hat Volán járat közlekedik a szigeten, hétvégén ugyanakkor csak egy! Tekintettel arra, hogy a sziget egésze kiemelt vízbázis-védelmi terület, az autós forgalom erősen szennyezi a környezetet. Másképpen viszont közlekedni nem lehet. Ezért a kerékpározás a tömegközlekedés egyik alternatívája is lehetne. A szigeti változat vesztesei, Dunabogdány és Leányfalu rendelkezik már jól kiépített kerékpárúttal. A két településnek ebben az esetben biztosítani kellene útjainak bekötését a gerincútba. Leányfalunak már csupán a falu északi határától a tahitótfalui Tildy hídhoz kellene bekötni, Dunabogdány pedig a Kisoroszi átkelőhöz, illetve északi irányban szintén a tahi hídhoz csatlakozna. Leányfalu ezen kívül a pócsmegyeri réven is kapcsolódna a szigethez.

A polgármesterek tanácstalanok, hiszen a közösségi cél szem előtt tartása mellett saját településük érdekeit is képviselniük kell. A tervezés és az egyeztetések tovább folynak, a következő találkozó ebben a témában február közepén várható. A Szentendrei-sziget nélkül.

Pdunapress-info/B

Forrás: Pilis-Dunakanyari Hírmondó