Csak úgy potyognak az elefántok

Volt egy „Lesz is meg nem is posztom”, melyben az EuroVelo-val kapcsolatos történéseket, tapasztalataimat boncolgattam, és melyet úgy tűnik felülírt a csapat érdekérvényesítő képessége – én mindig mondtam, hogy van, én csak blogolok, a döntéseket ők hozzák! Idén februárban döntött úgy a kormány, hogy biciklis, turisztikai és helyi érdekeket is szem előtt tartva, nagyon bölcsen a Szentendrei-szigeten belül vezeti a kerékpáros út nyomvonalát. Januárban a közlönyben meg is jelent egy határozat, hogy a hidakra szükséges többletköltséget a 3,42 milliárd forintot, biztosítsa a nemzetgazdasági miniszter. Szigetmonostor köztudottan híd ellenes polgármestere és csapata – emlékezzünk a 2008-as népszavazás okaira és előzményeire(!) –, azzal sebbel-lobbal el is kezdte a maga „hozzáértő és szakszerű” módján a „lobbizást”. Bár a szentendrei HÉSZ-ben az egyetlen kerékpáros híd nyomvonala a belvárosban volt, az állami tulajdonban lévő Vízművek a határcsárdai komphoz járult csak hozzá. Noha még tavaly decemberben olvashattuk a Magyar Közlönyben, hogy Tahitótfalu polgármestere végre kiharcolta a régiós beruházás támogatását, mely szerint egészségház, tűzoltó és mentőállomás épül, a csapat a kerékpáros hidat csak tűzoltó és mentő áthaladásának lehetőségével tudja elképzelni, ezért ehhez köti – hallgasd meg a jegyzőkönyvben mp3 itt elérhető! – és mellesleg az autóshíddal kapcsolatos kompenzációról már 2016 márciusában szóban – lásd itt -, majd idén márciusban írásban is megegyeztek. Bár évek óta kértem, írtam, posztoltam, az EuroVelo legyen a testület napirendi pontja, legyen koncepciónk, legyünk rá felkészülve, az első érdemi megbeszélés ez ügyben a fent belinkelt 2017. január 26.-ai testületi ülés volt, ennek folytán nem rendelkezünk se koncepcióval, se helyszínnel, se tervel, se semmivel – pedig ez nem ördögtől való, lásd Kisoroszi lényegesen kisebb település! Ráadásul a lakossági fórumra, nem hogy alig 15-en jöttek el, de az arról készült vágatlan videót is alig 80 felhasználó nézte meg – vagy legalábbis nézett bele. Nos a lényeg, sikerült ezt a híd ügyet is addig húzni vonni, hogy a Magyar Közlönyben olvasottak alapján, a teljes beruházást eltolták 2019-re, de hídról abban már szó sincs, sőt az elkülönített 3,4 milliárd forintot Tiszalök és Poroszló kapja, a januári kormányhatározatból pedig kikerült a hidakra utaló 2.pont!

Ez a lényeg, itt vannak a kormányhatározatok, és írnám a következményeket, véleményemet, meglátásomat – mert igazából ez nem csak a mi 3000fős falunkat, de a környező összes települést érinti –, de nem tudom, hogy lenne e értelme. Azt azért a környező településen élők végett megjegyzem, az EuroVelo alapvetően euros projekt, melynek 2020-ig kell megvalósulni, ha nem itt akkor máshol. Szóval igazából én nagyon félek attól, hogy a Dunakanyar kerékpáros fellendítését, a turisztikai vonzerejét, a szabadabb mozgást a szigeti gyalogosok számára, sikerült jó időre jegelnie polgármesterünknek és csapatának. A történelem megismételte önmagát Szigetmonostor nem tanult a múltjából, addig pedig a jövőt sem tudja építeni… 🙁

A teljes eurovelo6 szimon.hu anyaga kommentár nélkül itt elérhető