Ezért van az, hogy nem van
Ritka eredményes napot tudhatok magam mögött, bárcsak így működne a kommunikáció a hivatalban és a testületben is – melynek javítását egyébként szinte kivétel nélkül mindenki megemlített két éve az Újságolóban…
Annyira nem hagyott nyugodni, hogyha egyszer már van – hiszen Molnár Zsolt polgármester úr már 2015 május 25.én bejelentette, hogy elkészült a mulcsüzem, amelyben a megtermelt brikettekkel a Faluház fűtését kívánják megoldani, valamint a szociálisan rászorulókat segíteni –, akkor mégis miért nincs? Ahogy a délelőtti posztomban írtam megkerestem a projektvezetőt a kérdéseimmel, hogy tisztábban lássak. Íme:
Kedves Krisztián,
Levelében szereplő kérdésekre más színnel a kérdés után találja a válaszokat.
A Klímapark projekt lebonyolítása 2013 dec. 1 – 2015. június 30. között zajlott. A munkatársak többségét csak ebben az időszakban alkalmazta az Önkormányzat, így az Ön által feltett személyi kérdések is csak erre az időszakra vonatkoztatva értelmezhetőek, így:
Ki a szakmai vezető? D. Igor volt a szakmai vezető a projekt megvalósítás időszaka alatt.
Ki a pénzügyi vezető? A projekt első felében az Önkormányzat gazdálkodási előadója K. Éva látta el ezt a feladatot, majd jómagam igyekeztem gondozni a pénzügyeket, szintén a megvalósítás időszaka alatt, illetve záróbeszámoló elfogadásáig.
Ki a komposztgazda? A projekt megvalósítási ideje alatt B. Imre látta el ezt a feladatot, az Ő alkalmazása jelenleg is tart, az aprítékkészítést jelenleg is alapvetően Ő és munkatársai végzik. Miután nem komposztüzem épült, így hivatalosan komposztálás sem folyik.
Ki a gépkezelő? B. Imre lett kiképezve a gépek kezelésére.
Ki a laboráns? ilyen feladatkör nem volt a pályázatban, nincs is szükség ilyen személy alkalmazására
(A pályázatban szerepelt, ezért kérdeztem rá. Gondolom időközben változott a pályázat)
Meddig tart/tartott a fent említett személyek – illetve az ön és asszisztensének – megbízatása? A megbízásunk a projekt zárásáig tartott. Fizetést 2015 június 30-ig kaptunk a feladatainkért, de a szakmai munka akkor zárult amikor a Közreműködő Szervezet és a Támogató elfogadta a projekt záró beszámolóját 2016 március 21-én, a zárástól eddig az időpontig számos hiánypótlást, kiegészítő információközlést kellett elkészíteni.
(Ezt a kérdést nem a fizetés miatt, hanem a projekt működésének figyelemmel kísérése miatt tettem fel, értsd a projekt lezártával maradtak e meg feladatkörök a projekt életben tartására – különösképpen a mulcsüzemre való tekintettel)
Amennyiben lejárt – kinek adták át a projektet, ki a szakmai felelősé, vezetője? Az Önkormányzat vette át a dokumentációt, és ahhoz kapcsolódó kötelezettségeket. Azonban a projekt nem önálló intézmény, vagy szervezet, így gyakorlati szempontból, annak egységes üzemeltetése sem valósítható meg. A Klímaközpontban (Faluházban) megvalósult projektelemekért a Faluház felel, szintén itt történik a klímaparkos programok, csoportok fogadása, koordinációja, szervezése. Az elmúlt időszakban számos csoport, céges tréning vette igénybe a Klímaközpontot és egy klímaparkos nyári tábor is zajlott itt. Az erdők egyszeri utógondozását, a kivitelezővel kötött szerződés alapján, idén kora tavasszal a kivitelező elvégezte, a jövőben a település VKG (szerk:Város és községgazdálkodási csoport) csoportja végzi a kaszálási, tárcsázási feladatokat, az erdőtörvény szerinti erdészeti felügyelet és koordináció mellett. A mulcsüzem esetében az eredeti pályázatban kizárólag eszközbeszerzés volt, azonban a projektmegvalósítás során sikerült a teherbíró beton aljzat elkészítése is. Mulcsozásra jelenleg is alkalmas. A brikettáló használata miatt (a préseléshez szükséges nedvességtartalom beállítása okán) szükséges legalább a mulcs fölötti fedél elkészítése, mely tudomásom szerint az Önkormányzat megrendelésére folyamatban van. A Busz üzemeltetését szintén az Önkormányzat végzi, a település ifjúságának szállítását, mintegy környezet és klímavédelmi célból bonyolítja.
Hogy épül fel a mulcsüzem üzleti terv? A mulcs üzemnek nincs külön üzleti terve, tekintettel arra, hogy a projekt fenntartási időszaka alatt bevételt nem termelhet. A megvalósíthatósági tanulmány alapján, mely az indítást alapozta meg, az előállított érték (apríték, brikett) és az előállítás költsége (bér, üzemanyag, amortizáció) egyensúlyára lehet számítani.
Ki jelenleg a mulcsüzem vezetője, felelőse, kihez tartozik? A mulcsüzem működtetését, jelenleg az aprítást, szintén a VKG csoport végzi.
Miért nem vagyunk jó gazdái a gépeknek, miért nincs még csak állagmegóvásra utaló jel sem – lásd szabad ég alatt a géppark? A rosta a gyártó szerint szabad ég alatt is tartható, azonban az Önkormányzat tudomásom szerint saját erőből a projekten kívül tetőt építtet fölé, melynek engedélyezése folyamatban van.
Miért nem üzemel a mulcsüzem? A polgármester úrtól kértem információt az üzemeltetésre vonatkozóan, aki arról tájékoztatott, hogy a mulcs előállatása, az ágak aprítása külső helyszíneken folyik, a mulcsanyag közterületeken, intézményekben igény esetén lakossági felhasználás útján, valamint az erdőtelepítés területére kijuttatva hasznosul. A rosta beüzemelésével a tető elkészítésére várnak, illetve azt akkor használják, ha az apríték tisztítása, a brikettáló beüzemelése okán szükségessé válik.
Mint Európai Uniós pályázatban megvalósult projektnek, tudomásom szerint működési kötelezettsége van. Rosszul tudom? A mi pályázatunk fő iránya a Klímaközpont kialakítása, az erdőtelepítés, gyepesítés volt (mely amúgy is feladata lett volna az Önkormányzatnak). Fenntartási kötelezettségük a Klímaközpont fenntartására, működtetésére, az erdőtelepítések megóvására vonatkozik. A projektben beszerzett eszközöket, így a mulcsüzem működése esetében a beszerzett gépeket sem lehet eladni a fenntartási idő végéig. Ezeken túlmenően a pályázatban két számszerűsíthető indikátor teljesítését vállaltunk a fenntartási idő végéig. 1) A Klímaközpontot és a kialakított helyszíneket látogató és a foglalkozásokon résztvevők, érdeklődök száma. 2) a A telepített erdőkben és a községben összegyűjtött zöld „hulladék”mennyiségének növekedése.
Miért nem valósult meg a faluház rendezési terve a projektben szereplők szerint(tereprendezés, játszótér, színpad, stb)? A pályázat alapvetően egy környezetvédelmi projekt volt, a pályázathoz beadott udvar terve teljes körű terv volt (önmagában 50 millió forint becsült költséggel) A projekt során nem volt cél annak a tervnek a teljes körű megvalósítása, a terv elemeit célozta csak a Klímapark projekt. A terven található elemek közül nem engedélyezték pl a játszótér vagy egyik színpad kialakítását sem, a teljes burkolat felújítás pedig a költségei miatt nem volt célunk. A tereprendezés megtörtént, a faluház kertjébe az előzetes tervek szerint 55 db fát és közel 300 db csemetét, cserjét ültettünk, felfrissítettük a zöldfelületeket, kicseréltük a kerítést és kaput, megoldottuk a vízelvezetést, az öntözést (a kapu alatti területen, hiszen ott mindig összegyűlt), valamint a parkolót és a bejárati részt is leburkoltuk. A pályázat lehetőséget adott arra is, hogy a kinti Ökopajtát is felépítsük (ez eredetileg nem volt benne a terveben ilyen formán)
Hogyan üzemel a faelgázosító kazán, behozta a hozzáfűzött reményeket?
A kazán az elmúlt fűtési szezonban nem működött üzemszerűen, azonban hatékony és gazdaságos a működése a beüzemelés során ezt igazolta is. A pályázati tervek alapján az energetikai beruházások esetén fogyasztást regisztrálni kell, mert az előzetes becslések alapján 30%-os csökkenés várható energia felhasználás területén. A megtakarítás a napelem esetében szinte 100%-os ra becsülhető. A napi üzemről nincs információm, de úgy tudom, hogy a célok teljesítése nem jelent problémát. Konkrét számokat az éves beszámolók során láthatunk majd.
Remélem minden kérdésére választ kapott.
További jó munkát kívánok
Tisztelettel:
S. Krisztina
—
Értsd, egy dolog, hogy van, de ugyanakkor végül is – mint azt érzékeljük is -, tulajdonképpen nincs. Az is egy dolog, hogy működhetne, de nem kell, amennyiben esetleg mégis működne, akkor a működési feltétel mindössze annyi, hogy ne termeljen bevételt.
Ééééérteeeed máááár? Az üvegtigris egyik jelenete ugrik be…. Hát csoda, hogy nem mindenki tud azonosulni bizonyos döntésekkel???
Jóóóó, tudom, itt menedzseri szemléletnek, koncepciónak helye nincs!