Dunakeszi-komp felmérés elemzése
Mindenek előtt szeretnénk megköszönni az utazóközönség részéről az aktív részvételt a felmérésben, mert az elmúlt 4 napban, 368 választ kaptunk a feltett kérdéseinkre, mely azt gondolom a vállalkozó részére is nagy segítség lesz, hiszen szinte piackutatásról beszélhetünk.
Az első diagramból egyből kiderül, hogy a válaszadók több mint fele gyakorlatilag rendszeresen közlekedik a komppal, míg a tavasztól őszig közlekedők, a válaszadók között csupán alig 10-%-ot tesznek ki. Mivel a válaszadók 80,8%-a autóval közlekedik – lásd második grafikon –, így hellyel-közzel kijelenthető, hogy a kérdőív majd minden csúcsidőben közlekedőt elért, hiszen a reggel 6 és 9 óra között közlekedő 10 kompra, körülbelül 180 autó fér fel.
A jelenlegi üzemidő, a válaszadók csupán 13,9%-ának megfelelő, de ha hozzávesszük azokat is, akik számára megfelelő lenne, ha nem maradna ki komp az üzemidő során, akkor sem éri el az elégedettek aránya a 20%-ot sem.
A hosszabb üzemidőt igénylők arányait jobban megvizsgálva látható, hogy míg 21,6% már a 21:15-ig tartó rendszeres járattal is megelégedne, 34% este 22:15-ig kitolná az üzemidőt, míg a válaszadók majdnem fele – egész pontosan 44,3% –, lehetőség szerint minél hosszabb üzemidőt preferálna, még ha ritkább járatokkal is. A vállalkozó üzleti tervének megfontolására, jelen esetben nem csak a %-ot, de a válaszok számát is feltüntettük.
Ha rászűrünk a rendszeresen közlekedők válaszaira az adott kérdésben, akkor egyértelműen kitűnik, hogy a válaszadók 88%-a hosszabb üzemidőt szeretne – itt gyakorlatilag a fizetőképes keresletről beszélünk.
Kérdőívünk sarkalatos pontja a „duplakomp” igénye csúcsforgalomban, mely kérdés akár úgy is hangozhatott volna, hogy ha rendszeresen közlekedne, kihasználná-e. Mivel feltételes módban nem sok értelme lett volna kérdezni, ezért a rendszeresen használók véleményére/megítélésére számítottunk, mely ha figyelembe vesszük a fenti megállapítást – hogy gyakorlatilag a csúcsforgalomban komppal közlekedőket szinte maradéktalanul elértük –, azt gondolom helytálló és reprezentatív. Nos a válaszadók 65%-a szerint szükség lenne a dupla kompra, megjegyzem, mivel a válaszadók 30%-a saját bevallása szerint nem az adott időszakban veszi igénybe a szolgáltatást, a 240 „duplakomp” iránti igény, igen csak számottevőnek és megalapozottnak tekinthető – gyakorlatilag szükségszerű. Ráadásul a válaszadók 35,6%-a (131-en), a délutáni csúcsforgalomban is indokoltnak érzi a „duplakomp” működését.
Természetesen ezen kérdés esetében is rászűrtünk a rendszeresen közlekedők válaszaira, melyből egyértelműen kiderül, hogy 86,4% megítélése szerint szükséges a járatok sűrítése.
Végül, de nem utolsósorban a Határcsárdai komphoz hasonló gyalogos járatról érdeklődtünk. Az esti személyjáratot viszonylag rendszeresen, a válaszadók csupán 19%-a, alkalmanként további 29,9%-a venné igénybe, melyre nem biztos, hogy ma még piaci alapon indokoltnak tekinthető igényt látna a vállalkozó, ugyanakkor ha rászűrünk az igénybe vevők körére, egyértelműen látszik, hogy az amúgy is rendszeresen használókban merül fel az éjszakai személykomp igénye.
Ez vélhetően egyrészt visszavezethető az elmúlt években beköltözött gyermekeinek növekedésére, hiszen koruk előrehaladtával helyben sem szak sem középiskola nincs (Itt jegyezném meg, hogy míg 10-12 évvel ezelőtt az iskolában évfolyamonként 15-20 gyermek járt, ma ez a szám 45-60 közé tehető úgy, hogy többen is kihordják a szigeten kívülre gyermekeiket). Másrészt a beköltözők munkahelyére is visszavezethető, hiszen a megnövekedett lakosság műszakmegosztásának aránya is megnövekedhetett. Mindezek függvényében nem feltétlenül tartanék szerencsésnek egy újabb öt éves szerződést, mert vélhetően ez az éjszakai járat iránti igény, a következő 2-3 évben emelkedni fog.
Mint az a fenti adatokból és grafikonokból jól látható, teljesen egyértelműen kimutathatók az igények, a részvétel alapján pedig gyakorlatilag megkérdőjelezhetetlen is egyben, ezért bízunk benne, hogy a tárgyalás során a felek figyelembe fogják venni a felmérést, és a lakosság által közösen deklarált üzemeltetési megállapodás fog születni. A felmérés teljes anyagát átadom a Horányért Egyesület elnökének, aki hivatalos formában beterjeszti a testület elé, mindazonáltal bízok benne, hogy az oldalt több képviselő is olvassa, ezért arra buzdítok mindenkit, hogy a poszt alatt fejtse ki véleményét, meglátását a komppal kapcsolatban, hogy a felmérésben nem szereplő kérdések is felszínre kerüljenek.