Darázsfészek
A Szigetmonostor és Szentendre közt tervezett kerékpáros és gyalogoshíd maga a darázsfészek – nem véletlenül adtam előző posztomnak a Déja vu a Megyeri híd árnyékában címet. Szentendre leköszönt polgármestere sem adott túl nagy jelentőséget a hídnak, s bár a jelenlegi polgármester látszólag igen, ne felejtsük el, ő is ott ült a döntéshozók asztalánál az előző ciklusban is képviselőként. Ahogy más ügyeknek – ha akart volna –, a három éve kormányhatározatban eldöntött projektnek is adhatott volna már eddig is nagyobb hangsúlyt, de jó magam nem találtam erre utaló magatartást a választás előtti időkből. Érdekes módon eddig se a TESZ, se az eddig is politizáló most bejutott képviselők nem kívánták társadalmasítani. Pedig ott voltak a fórumokon – már aki, mert Fülöp Zsolt valóban nem volt ott egyiken sem –, ott ültek a döntéshozók asztalánál – többek között Fülöp Zsolt például -, a civil egyesületük asztalánál – mindenki a TESZ színeiben -, elérték a tanulmányokat és az anyagokat – ahogy az utca embere, vagy akár ahogy jó magam is -, és mindent, most pedig úgy tesznek, mintha ebben a pillanatban húzták volna elő a nyuszit a kalapból… Na ná, hiszen darázsfészek. Bár Fülöp Zsolt magatartásából már-már megkérdőjelezhetetlen, egyértelműen nem jelenti ki, hogy számára púp a hátán a belvárosi kerékpároshíd – ahogy az azt támogató valódi civilek és hétköznapi emberek több mint 1100 aláírása is –, csupán arra hivatkozva, hogy a szentendreiek nélkül nem kíván döntést hozni a kijelölt határidőig, mellyel gyakorlatilag elkaszálhatja a projektet – noha az 1100 aláírásból több mint 200 szentendrei. Mindeközben egy kezemen nem tudom megszámolni a kísérletek számát, mellyel szavazások közepette próbálják alátámasztani – inkább kevesebb mint több sikerrel –, hogy Szentendreieknek nem kell híd. A népért a nép nevében… vagy nem. A számtalan egyéb szavazások állásait és részvételét figyelembe véve, bátorkodom kijelenteni, hogy magának a hídnak a támogatottsága igen erős, hiszen még az endreikorkep blog felmérésén is a Ne épüljön híd opció, alig több mint 10%-ot kapott – pedig az egy igen csak megkérdőjelezhető technikai alapokon nyugvó felmérés. Egy másik petíciót, melynek lényege, hogy Ne épüljön híd, összesen alig több mint százan írták alá, köztük péceli, bagi, gárdonyi, sőt szlovákiai állampolgárok, akiknek valljuk be, igen csekély mértékben befolyásolja mindennapi életüket a beruházás.
Igazából egy hajszálnyival azért mégis demokratikusabb Szentendre polgármesterének eljárása, mint szigetmonostori kollégájáé, aki csapatával a legutolsó hivatalos állásfoglalás szerint a mai napig a Határcsárdait tekinti támogatottnak – ettől eltérő hivatalos állásfoglalás, a mai napig nem látott napvilágot, ha csak az adóforintokból támogatott újságban olvasott nyilatkozatát nem vesszük figyelembe, melyben a belvárosi híddal kapcsolatban megjegyzi – „Nem tiltakozunk ellene… „ Puff neki, köszönjük a képviseleti demokrácia nevében… Voltaképpen, ha azt nézzük, több mint a semmi, hiszen a szigetmonostori Újságoló januári számában, már inkább tollat sem ragadott – csendben maradt, legalább bölcs maradt…(?) Lehet jobb is, mert ezt a projektet egyszer már sikerült elakasztani – lásd itt.
UPDATE: Közben végre befutott Molnár Zsolt Szigetmonostor polgármesterének nyílt levele, mely ide kattintva olvasható.
Lesz vagy sem ebből a projektből valami, igazából szerény véleményem szerint jócskán túlmutatnak az elmúlt hónapok eseményei ezen az egészen. Adva vagyon egy dinamikusan növekvő agglomerációs település – jelen esetben Szigetmonostorra gondolok, de a környező településekkel sincs ez másként –, melynek közlekedése az elmúlt 5-6 évben a teljes lehetetlenség szélére sodródott – egyrészt köszönhetően a település saját ingatlanpiaci stimulusának, mely keretében 6-7ezer forintos négyzetméter áron kezdte borítani összközműves telkeit, másrészt dunai átkelőinek állapota, és azok menetrendjét befolyásoló tényezők miatt – mint a köd, az erős szél, a jégzajlás, a túl magas vagy túl alacsony vízszint. Szigetmonostornak ráadásul évtizedekkel ezelőtt az M0-ról lehajtót, később autóshidat ígértek, és bár a ciklusok óta megválasztott polgármester kompenzációs egyezkedése miatt népszavazáson nyilvánította ki véleményét a helyi lakosság az autóshíd mellett, polgármestert nem hogy azóta sem váltottak a szavazók, jelen testületben ugyanazok állnak Molnár Zsolt mellett – saját szavaival élve és most idézek: –, azonos értékrendek mentén, akik ciklusokon keresztül ellene indultak, többek között például híddal kapcsolatos tevékenysége – inkább tevékenytelensége – miatt. Hofi, de akár Örkény is körmeit rágta volna ilyen magas labdákért. És ez még csak kis szelete a politikai játszótér azon tortájának, ahol egyre inkább bizonyossá válik, hogy a szavazók egyszersmind biodíszletek minden hatalomra kívánkozó fél számára – legyen az éppen hatalmon, vagy ellenzékben, vagy látszat ellenzékben. Meglátásom szerint ez nagyon káros országos tekintetben, a jövőnkre nézve. Szentendre ebbe szépen bele is tenyerelt.
Egy körzet, egy jelölt?
Bármennyire hihetetlen, Szentendre és körzetében történő eseményekre legalább annyira figyel ország világ, mint egykoron a hódmezővásárhelyi eseményekre. A körzetben, gyakorlatilag megvalósult az egy jelölt haditerv, hiszen ha jól tudom, gyakorlatilag minden települést elveszített a Fidesz. Más kérdés, hogy szerény véleményem szerint az emberek nem feltétlenül ezt a lovat akarták. Mert mi is történik valójában? Az eddig is a döntéshozók asztalánál ülő képviselők TESZ formációja, fogta a már megmérettetett, de elbukott Jobbikos, DK-s, MSZP-s, MSZMP-s, LMP-s és kitudja milyen pártokból elmúlt ciklusokban indított jelölteket és ráírták, hogy TESZ-es. Az számomra ugyan kérdés, hogy fent felsorolt pártok eszméi és ideológiái miféle ponton metszik egymást a TESZ égisze alatt, de azoknak akik a Fideszből mélységesen kiábrándultak, bőven elég volt a reménysugár, hogy majd mostantól minden más lesz és mennyivel jobb lesz. Hát részemről már most úgy tetszik, hogy nem, sőt nagyon nem és igazából pont azért nem tetszik, mert a mi nevünkben, a mi véleményünkkel takarózva, a népért a nép nevében teszik, amit tesznek – csak ez a valóságban egyre inkább úgy tűnik, csak duma. Erre ékes példa a fenti projekt, a kerékpáros híd. Itt egy jobbikoslmpsmszpsdékáscivil összefogás, akik ránk emberekre való hivatkozással nem döntenek határidőre a projektről – ezzel elkaszálva a projektet –, miközben mi, az utca emberei – és mostantól szándékosan kerülni fogom a civil szót –, petícióban foglaltuk szándékunkat. Jó igaz, mi nem jobbikoslmpsmszpsdékáscivilek vagyunk, csak úgy szimplán az utca emberei, hétköznapi problémákkal és láthatóan a polgármesterektől eltérő igénnyel… Csak reménykedni merünk, hogy a leváltott vezetéshez köthető kormány, a lakosok igényeire figyelve fogja meghozni döntését és nem megy bele a politikai játékokba. Ez a gondolatsor azonban már messzire vezet, mely túl mutat eme kis helyi blogon – érdemesebb lesz idővel érzésem szerint az országos sajtót figyelni.
Visszakanyarodva a projektre, az EuroVelo6 nyomvonala jelenleg is Szentendrén keresztül vezet és akár beviszik a szigetre, akár nem – ha a szentendrei vezetés elkaszálja a hidat, akkor fennáll a lehetősége a nemnek –, a kiépített és fejlesztett nyomvonalaknak köszönhetően, a kerékpáros turizmus fellendülőben van. Idén elkészül a Budapestről kivezető szakasz, és ahogy Fülöp Zsolt mondta a fórumon, lehet húzni a strigulákat, hogy hányan fognak kikerekezni. Zsák utca lévén pedig ellepik Szentendrét, illetve alternatív útvonal nem lévén, tovább kerekeznek majd a 11-es úton… Azzal teljes mértékben egyetértek Szentendre polgármesterével, hogy a gyalogos kerékpáros konfliktus létezik és ezért két különálló és jól elhatárolt nyomvonalban érdemes gondolkodni járókelőknek és kerékpárosoknak. Ez egy probléma, melynek a megoldásán kellene ötletelni, pláne a 2,5 milliárdos korzórekonstrukció kapcsán – vagy azt is lehet, hogy elkaszálják a hidat, mert akkor ennek a konfliktusnak csak egy része terelődik megoldatlanul a korzóra, másik része majd megjelenik a 11-es úton…. Mert valahol meg fog jelenni! Szerény véleményem szerint szubjektív, hogy egy híd a belvárosban csúnya vagy tetszetős, ezen gondolatmentén ezért nem áll szándékomban se érvelni se ellenérvelni, ugyanakkor Szentendre 30.000 lakosának a 11-es úton való találkozása az EuroVelo6 – Pál Gábor jobbikos képviselő szavaival élve –, sztrádányi kerékpárossal, talán nagyobb kihívásnak vélném, ha Fülöp Zsolt a 2,5 milliárdos korzórekonstrukció kapcsán sem tudja megoldani…
Konklúzió? Nincs, ha csak annyi nem, hogy amennyiben a Szentendreiek nyomást kívánnak gyakorolni a Szentendrei vezetésre, hogy a kerékpárosok maradjanak jól elhatárolva a 11-es forgalmától, lehetőleg a túlparton, akkor írják alá a petíciót és menjenek el a január 31-én, 18:00 órára a szentendrei városházán tartandó fórumra és hallassák a hangjukat, de úgy hogy azt a szentendrei városvezetés is meghallja. Amennyiben nem lesz annyi aláírás, melyet a Szentendrei vezetés komolyan vegyen, január 31-ig, jelen állapot szerint, nem fog dönteni a vezetés, melynek egyenes következménye, hogy nem lesz híd. Ettől persze kerékpárosok lesznek, mégpedig egyre többen lesznek… Szentendrén, csak a szentendreieken múlik, hogy hol és hogyan szeretnének velük találkozni! Amennyiben jobbnak látja az EuroVelo6 sztrádányi kerékpárosait minél messzebb látni a 11-es úttól, támogassa, hogy egy hídon el tudják hagyni Szentendrét, és írja alá a petíciónkat, adja tovább, küldje tovább, január 31-én jöjjön el a szentendrei Városházára és hozzon magával még egy embert!
https://szabad.ahang.hu/petitions/szentendre-belvarosaban-epuljon-az-eurovelo-hid