Eurovelo6 megvalósulási tanulmányáról

Jelen projekt eredménye egy olyan, az EuroVelo 6 kerékpáros útvonal tárgyi szakaszának fejlesztését felölelő megvalósíthatósági tanulmány, amely a kerékpáros útvonalhálózat fejlesztése során egyaránt figyelembe veszi a közlekedési, turisztikai, gazdasági, környezetvédelmi szempontokat, és összhangban van az érintett települések fejlesztési szándékaival.

A térképet tanulmányozva, örömmel tapasztaltuk, hogy a tervezők, nem csupán a kerékpáros nyomvonalra prezentálnak megoldást, hanem gyakorlatilag a teljes Sziget úti szakaszon régóta súlyosan balesetveszélyes problémát is kezelendő 3,75méter széles gyalogos és kétirányú kerékpárút építését tervezték be. Tekintettel a környék iskolásaira és gyalogosaira ez roppant megnyugtató fejlesztés.

Szigetmonostor tekintetében a híddal kapcsolatban az alábbiakat olvashatjuk:
Az egyik elhelyezési lehetőség a település északi határán található komp (Határcsárda) környezetében alakítható ki. A másik változat szerint a tervezett híd a város magjának vonalában (Duna-korzó) kerülhet kialakításra. A híd mindkét esetben Szigetmonostor közigazgatási határán belülre érkezik. Szigetmonostor feltétlen igénye, hogy a tervezett híd vészhelyzetben alkalmas legyen gépjármű közlekedésre is, amely igénynek a Határcsárda közelébe eső kialakítás felel meg.
A LE-A változat folytatásaként a Szentendrei-sziget bekapcsolására új gyalogos- és kerékpáros híd kialakítására van lehetőség a település északi határán található komp (Határcsárda) környezetében. A híd Szigetmonostor közigazgatási határán belülre érkezik. A híd szerkezeti kialakítása alkalmassá teszi arra, hogy vészhelyzet esetén mentő- vagy tűzoltó riadókocsi rajta áthaladjon.

Itt egy kis kitérőt kell tennem, hogy érthető legyen.
2015 áprilisában Szigetmonostor megnyerte a kishid pert az állammal szemben, de ahelyett, hogy érdemi előrelépés lett volna, már 2016 márciusában szóban, majd 2017-ben írásban is egyeztetéseket folytatott Szigetmonostor polgármestere és csapata a kishíd ellentételezésére kompenzációs ügyben. Szigetmonostor testülete az eurovelo kérdéskörét 2017 január 26.-án tűzte ki először napirendi pontra, melynek keretében határozottan érvelnek a Határcsárdai hídhelyszín mellett, célul tűzve ki, hogy ott mentő és tűzoltó áthaladhasson, ahogy azt Molnár Zsolt az elmúlt években többször hangsúlyozta TV-ben is, bízva abban, hogy akkor előbb utóbb azon a hídon a közlekedés is megindulhat. Ezzel szemben a Kisoroszi tárgyalásokon a szakértők és a kormány oldaláról is megerősítették, hogy az eurovelo hidakat nem így tervezik, sőt ezen hidak bővítésével sem érhető el autósforgalom számára – lásd DanubiaTV felvétele. Mindazonáltal a kishid perének megnyerésével, Szigetmonostor döntéshozó helyzeten lévő képviselői és Szigetmonostor polgármestere akkora lobbierőt kapott az eurovelo ügyében, melyhez még Szentendre településének lobbi ereje sem ér fel. Gondoljunk bele, egy autoshíd építése alsó hangon is 25-30milliárd forint a kapcsolódó szűk infrastrukturális fejlesztésekkel együtt, míg egy kompenzációs csomag ennek töredékéből is megúszható az évtizedek óta tartó hercehurca lezárásáról már nem is beszélve. Erre utaltak a szakértők a tanulmánytervben is, sőt a szakértők szerint a legvalószínűbben kialakítható nyomvonal ugyan a térképen pirossal jelzett változat, mely Szigetmonostoron a Fő utcán keresztül vezet és a híd a Pásztorrévtől valamivel északra – nagyjából a Szentendrei út nyomvonalának folytatásában – lenne, ellenben a leírtak alapján a végleges változat a Határcsárdai komp magassága – legalábbis a tanulmányban mellékelt táblázat szerint.

Bár Molnár Zsolt – szigetmonostor polgármestere – a Pilisi-Dunakanyari hírmondónak úgy nyilatkozott, hogy az általuk támogatott Határcsárdai helyszín lényeges lakossági szempontja, hogy a 11-es főúton a hídfőnél közvetlenül elérhető a távolsági busz, ezt a lakossági felmérésben szereplő 39%-os arány – mely a választásra jogosultakra vetítve 6% körüli –, számomra nem igazán támasztja alá. Logikusan végig gondolva, nem is nagyon ad megoldást, hiszen manapság Tahitótfalu és a Budakalászi körforgalom közötti 16 kilóméteres szakaszon, gyakorlatilag mindennaposak a balesetek, sőt tavaly év decemberében volt olyan nap, amikor az említett szakaszon 10 baleset történt a 11-es úton. Nem véletlenül van közel 700 tagja a facebook-on a Szútinfo csoportnak, ahol a lakosok egymással osztják meg azonnal ha valahol valami történik a közlekedésben. Mindezek fényében pedig nem sokat halad az sem, aki a Határcsárdai hídfőnél felszáll a dugóban ácsorgó buszra. A Határcsárdai komp üzemeltetése pedig véleményem szerint igen csak gazdaságtalan lenne a gyalogosok bérlete nélkül, márpedig ha az az autós átkelő megszűnik, nem csak Leányfalu és Tahitótfalu autósforgalma nő meg napi több száz ingázó autóval, de egy esetleges katasztrófa esetén egyáltalán nem marad a 11-es útnak elkerülési opciója – emlékezzünk a sajnálatos nyári balesetre, mikor órákig nem mehetett át a kidőlt villanyoszlop alatt egyetlen gépjármű sem! Persze a kompenzációs csomag része lehet egy a kompot üzemeltető vállalkozó anyagi támogatása is, ugyanakkor a GVH-nál szerény véleményem szerint igen sokan állnának sorban akár a komp üzemeltetéséért, akár azért, hogy hasonló kompenzációt kapjon az ő vállalkozásuk is.

Autós híddal kapcsolatban a tanulmányban van még ugyan egy fél mondat, azonban kérdéses, hogy ha Szigetmonostor polgármestere és csapata megegyezik a kompenzációról, marad még-e realitása egy autóshídnak – már ha volt egyáltalán realitása Molnár Zsolt polgármester vezetése alatt az elmúlt tíz plusz évben, lásd népszavazás, Magyar közlöny, stb. Számomra az is kérdés, hogy a kompenzációval ki jár jól rövid és hosszútávon, mik a következményei vagy egyáltalán mi valósul meg?

A SZ-A változat vonalvezetése a Településszerkezeti Tervben szerepel. Szentendre Településszerkezeti Tervében a tervezett kerékpáros híd változatok (már* a szerk) nem szerepelnek, a városhatárra tervezett híd helyén közúti híd építése szerepel. Az önkormányzat ezzel együtt a kerékpáros híd építését támogatja.

Egyelőre ennyit lehet tudni, végleges kormányhatározat még nincs, ha lesz az sem biztos, hogy nem lesz felülírva – lásd az előzményeket. Még egy nem éppen apróság kiolvasható a tanulmányból. Míg az említett kormányhatározat annak idején a 4,62 milliárdos többletforráshoz 3,42 milliárdot rendelt – összesen 8,04 milliárd forintra becsülve a beruházást-, majd később irányított át Tiszafüred-Poroszló közti kerékpár útra, jelenleg a projekt becsült értéke, amennyiben jól értelmeztem a támogatás mértékét 10,6milliárd forint!

UPDATE(2018.01.20.):

Kisoroszi fórumán némi ijedtséget váltott ki a térképen feltüntetett több változat, mivel Szigetmonostor tekintetében is több változat volt, ráadásul pirosként feltüntetve a leglehetségesebbet, ugyanakkor a táblázatban végelegesként már egy sárgát megjelölve, gondoltam Kisoroszi tekintetében is megnézem a táblázatot, de nem találtam egyetlen nyomvonal feltüntetést sem – sem választottat, sem véglegest. Mivel pénzügyileg is kidolgozott megvalósíthatósági tanulmányról beszélünk rákerestem az ütemezésre, nos a VÉGLEGES ütemezésben már sem Kisoroszi, sem Pócsmegyer, sem Szigetmonostor nem szerepel. Következtetéseket nem vonok le, a polgármesterek minden bizonnyal jobban tájékozottabbak mint én, reméljük hamarosan nyilatkozik valamely megválasztott döntéshozó és akkor majd többet fogunk tudni.

Az eddigi összes rendelet, hír és jegyzőkönyv a témával kapcsolatban megtalálható az EuroVelo kommentár nélkül menüpont alatt!