Az imázsfilm, amit nem kívánnak közzétenni

Szigetmonostor önkormányzatának megrendelésére, elkészült az imázsfilmünk. A készítők felkerestek, hogy mindenképpen nézzem meg, mert nagyon kíváncsiak a véleményemre, melyről készült is egy poszt, hiszen kétségtelenül nagyon jól sikerült a film. Az egyik készítő meg is köszönte a posztot, a másik készítővel telefonos beszélgetésünk alkalmával kért fel, hogy legyek partner a film promotálásában, mely mi sem lehet természetesebb. Ezt a filmet mindenkinek látnia kell. Az ügy érdekében természetesen felvettem a kapcsolatot a jegyzővel, hogy kikérjem a filmet, mindenképpen terjeszteni szerettem volna, de az ilovedunakanyar marketingkampányában nem kívántam részt venni. Nos a válaszon nagyon meglepődtem, a kiemelt részeket nem én, hanem a jegyző emelte ki:

A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szjt.) 1.§ (2) bekezdés g) pontja értelmében szerzői jogi védelem alá tartozik a filmalkotás és más audiovizuális mű.
Tájékoztatom továbbá, hogy az elkészült film a megbízó, vagyis az Önkormányzat tulajdonát képezi, melyet szabadon jogosult felhasználni. A film forgalmazási, terjesztési jogai is a megbízót illetik meg. Az Szjt. 4.§ (1) bekezdése értelmében a szerzői jog azt illeti, aki a művet megalkotta, továbbá a 10.§ (1)-(3) bekezdési kimondják, hogy a szerző határoz arról, hogy műve nyilvánosságra hozható-e. A mű nyilvánosságra hozatala előtt annak lényeges tartalmáról csak a szerző hozzájárulásával szabad a nyilvánosság számára tájékoztatást adni. A felhasználási szerződés alapján – ellenkező kikötés hiányában – megadottnak kell tekinteni a szerző hozzájárulását ahhoz, hogy a felhasználó a mű tartalmáról a felhasználás céljának megfelelő módon a nyilvánosság számára tájékoztatást adjon.
Az Önkormányzat jelenleg az elkészült filmet nem kívánja forgalmazni, így azt közzé tenni sem.

dr. Vaczó-Tánczos Szilvia jegyző

A fenti levelet figyelembe véve nem nagyon értem, hogy miként tudja egy cég, egy média, a saját reklámkampányában felhasználni a filmet. Azt végkép nem értem, hogy az említett cég logója, hogy lehet beleégetve az előzetes kópiájába. Ráadásul, noha az önkormányzat nem kívánja forgalmazni, az I love Dunakanyar marketingkampányában ott szerepel, hogy március 23-án náluk lehet először megtekinteni online. Ebből számomra az következne, hogy később, akár máshol is…


Ha az önkormányzat nem kívánja forgalmazni, akkor miért bízták meg több száz ezer forinttal – talán egymillió forint volt a vége, ami egyébként szerintem aprópénz 22 ilyen percért -, a készítőket a film elkészítésére? Ez az imázs film, egy nagyon jól sikerült alkotás – pláne ismerve a mindennapjainkat, szerintem nem sokan gondolták, hogy ekkorát lehet alkotni. Jelenleg 1700 körül jár a megtekintések száma az előzetest illetően, ez a film pedig szerény véleményem szerint sokkal több megtekintést érdemelne. Arról nem is beszélve, hogy igen nagy hasznot tudna húzni belőle az önkormányzat, mert évek óta árulja 50-60 közművesített telkét. Erre is felhívtam a figyelmet egy levelemben a testületnek, mert a nagyobb ingatlanportálokon nem látom hirdetni a telkeket. Még szabad kapacitásaim is felajánlottam, de nem érkezett válasz. Tudomásom szerint még a kommunikációs bizottság sem tárgyalta a kérdést, már pedig egy hirdetés végül is egyfajta kommunikáció, még pedig arról, hogy el szeretnénk adni valamit – jelen esetben a telkeket. Gotthard Viktor céges világból jött, Szabó Iván szintúgy, ahogy Patakfalvi Gábornak is volt egykoron vendéglője, nekik tudniuk kellene, hogy a marketing nagyon fontos dolog, Rózsa József pedig saját szavait idézve is „konyít a kommunikációhoz”. Ezek fényében nem igazán értem, ezt a történetet.