Hidat építenék

Tegnap hajnalban benne voltunk a Kossuth Rádióban és főleg a hídról volt szó, ebből kifolyólag újra kezd némileg izzani a parázs. Megmondom őszintén, én elég bizonytalan vagyok híd ügyben, ráadásul a népszavazás óta is eltelt jó pár év, ezért aztán kíváncsiságból és az adás apropójából, gondoltam megkérdezem azokat, akik még olvasnak, hogy miként vélekednek és ők, hogy látják.

Először is, ahogy én látom…
Érdekes volt ez a választás nem csak jelölt, de választószemmel is. Érdekes volt látni, hogy most nem számítanak se az adók, se a szemétdíj, se semmi, ami miatt egyébként elégedetlenkedik a lakosság. Egy központi kérdés köré épült megint ez a kampány, és ez nem volt más, mint A HÍD!
Leírtam, lehet túl hosszú volt, vagy csak még mindig nem találtam meg azokat a szavakat, amivel kifejezhetném magam, ezért újra megpróbálom. Őszintén, saját nézőpontomból, saját véleményem szerint, hiszen választási tétje már nincs.
A legalapvetőbb félreértés, hogy miért került a Kis Híd bele az M0-s híd feltételébe. Emlékeztetem önöket, hivatalosan Szigetmonostor, az M0-s híd feltételéül nem szabott semmit, de ezt az akkori kormányzás, mint már írtam is, nem söpörte a szőnyeg alá, mert belátta az amatőrségét-elnézést a szóhasználatért, nem rosszindulatú!- az akkori kis falu vezetőségének. A lehajtó viszont, már akkor is ivóvíz bázist érintett, mely miatt magának az M0-ás hídnak is, igen speciális a vízelvezetése – semmi nem folyhat le róla, se a Dunába, se a Szentendrei-szigetre, minden csapadékot kivezetnek a partra. A lehajtó, kilométereken keresztül vezetett volna a Horánygyöngye út-ig. Azon keresztül jött volna a forgalom, mert egyrészt a falu régi vályogházai nem bírták volna, másrészt nincs a faluban olyan útszakasz, az összenőtt falusi jelleg miatt, melyet ki lehetett volna szélesíteni. A falut, nyugatról, elkerülő úttal nem lehet a belvízi érintettsége miatt elkerülni – emlékezzünk a tavalyi árvízre –, annak alkalmassá tétele újabb rengeteg pénzt emésztett volna fel. Nem hiába ígértek 4,5 milliárdot. A híd, az elkerülő, a felvezető, a járulékos költségek, többszörösét meghaladták volna. A magja nagyjából ennyi. A jó hír, hogy a falu vezetése minden jogi lehetőséget megragad, hogy  ne vegyék ki a környezetvédelmi szakhatóság feltételét. DE, ez még mindig nem jelent semmit, a per folytatódik.
Ma 2014 vége van, a híddal kapcsolatos fejlemények 22éve húzódnak! Ezzel szorosan foglalkozó embereknek, több mint 700oldalnyi anyaga van, előrelépés még sem volt. Vélhetően nem is lesz, mert még ha meg is nyerjük a pert – akár néhány éven belül, akár újabb 22 év múlva-, ha az állam szétteszi a kezét, hogy nincs rá pénze és csak uniós forrásai vannak, akkor nem értünk el semmit. Bőven vannak olyan autópálya-szakaszok, melyek évtizedek óta működnek ideglenes engedéllyel…

De tudják mit, nyerünk is, pénzt is kapunk, hidat is a Határcsárdához. Kicsit gondolkodjunk el, mi lehet a következménye. Az ingatlanok újra eladhatók lesznek, megindul a bevándorlás, a falu lakossága – főleg Horányé, mert ott van több lehetőség – drasztikusan megnő. Úgy gondolom 4-5 év alatt, hat-nyolc, de akár tíz ezer állandó lakos is lehet. Horány útjai, még ha leaszfaltoznánk is mindent – amit nem fogunk tudni, mert a költségvetésben nincs rá keret, ekkora pályázat pedig nem lesz a következő 7 éves ciklusban – nem alkalmasak ekkora forgalomra. Sem szélességben, sem anyagában – elég ránézni mit csinált a kukásautó nem egészen egy év alatt… Így is hatalmas problémáink vannak azzal a néhány autóssal, akik nem tartják be, az út és látási viszonyoknak megfelelő sebességet. A falusi utcák szintén nem alkalmasak ekkora forgalomra. A közintézményeink sem alkalmasak ekkora robbanásszerű megterhelésre. Így is kicsi az óvodánk is és az iskolánk is.

Viszont most van uniós forrás kerékpáros és gyalogos hídra, melyet Kisorosziban is és Pócsmegyeren is, állami szándék megvalósítani, mi viszont úgy, hogy 22éve makacskodunk állambácsival, még csak lobbizni se tudunk érte. Önök, ha nem vesznek meg egy játékot a gyermeknek, de a gyermek behisztizik, akkor megveszik? Állambácsi nem. Ráadásul, már próbálta szépen, hogy nem telik játékra, nézhetsz fiam dvd-t. De nekünk nem kellett a kompenzációs csomag. Annyira nem kellett, hogy meg sem vártuk, hogy kormányrendeletet alkossanak róla – nagy hiba volt.
22 év alatt, egy gyermek is felnő annyira, hogy fel tudja mérni a lehetőségeit, és mérlegelni tudjon. Ideje lenne nekünk is felmérni a lehetőségeinket és mérlegelni.

Szentendre két EuroVelo híd alternatívát tud elfogadni: az egyik, csak gyalogos-kerékpáros a Pásztorrévnél, a másik gyalogos-kerékpáros és katasztrófaelhárítási – de nem autós! –, a Határcsárdánál. Utóbbinak, gyalogos forgalom tekintetében, úgy gondolom nem sok értelme, de kerékpáros turizmus tekintetében se sok, mert nem jönnének be a faluba a turisták. Ráadásul gyakorlatilag kinyírnánk az autóskompot,  az autósforgalom önmagában nem tudja fenntartani a kompot – ha egyáltalán maradna hely a kompnak a kerékpáros híd mellett… Következménye, hogy még inkább ellennénk szigetelve… És nem nyerünk vele semmit, mert a túloldalon ugyanúgy várni kell a buszra, amivel el lehet jutni a HÉV-ig. További probléma ezzel, hogy még a lehetőségét is elveszítenénk az autóshídnak, hiszen mára kvázi ez az egyetlen hely ahol megvalósítható lenne…

Sétány alatt lenne hely...

Sétány alatt lenne hely…

Gyalog a pásztorrévtől a túloldalt, kb 8-10perces séta a HÉV, mellyel Budapesten vagyunk 40 perc alatt, de itt nem járulnak hozzá, hogy átjöjjön a mentő és a tűzoltó – meg is értem, hiszen ott a szépen felújított sétányuk. Azonban néhány száz méterrel lejjebb, ahol a patak befolyik, már nem lenne benne a szép sétány közepén, hely is van, és nekünk is csak 2 perc lenne a HÉV. Mentő, tűzoltó nem zavarja meg a sétányt, főútvonal közel, bicikli út folytatódhat. Hogy szeretnénk e ott valaha autóval átjönni? Nem ez a kérdés, hanem az, hogy szeretnénk e 8-10 ezer fős településen élni, szeretnénk e feladni a zsákfalunk nyugalmát. Én azt gondolom nem, különben nem költöztem volna ide. De szárazföldi kapcsolat, az kell, és ezzel úgy gondolom, ez meg lenne oldva. És hogy, hogy mennénk oda? Hát busszal! Ne feledjük, a Klímapark projekt keretében elektromos buszokat vásárolunk.

esetleg?

esetleg?

Összességében kitarthatunk mi a végtelenségig is a kishíd ügyében, de egyrészt bizonytalan a kimenetele, másrészt kompenzációs csomagról már szó nincs, közben pedig az EuroVelo kerékpáros-gyalogos hídról is lecsúszunk. Az évtizedek pedig csak múlnak el mellettünk.

A választáson ugyan elenyésző szavazatot kaptam, de az olvasók számát nem lehet figyelmen kívül hagynom, és én eddig sem politikai karrier miatt dolgoztam, hanem azért, hogy tisztábban lássunk, hogy nyitottabbak legyünk, és szakmai párbeszédet folytassunk jövőnkkel kapcsolatban, ezért kutya kötelességemnek érzem, hogy ezt a lehetőséget kihasználjam egy webes szavazásra, mely ugyan nem lehet reprezentatív, nem lehet hivatalos, de ahhoz hogy a falunk – úgy a lakosság, mint már működő és még csak tervezgető vállalkozók, valamint a megválasztott faluvezetés ( beleértve a teljes testületet!) – előrébb tudjon lépni, akár párbeszéd formájában is. Ez egy helyi lakos kezdeményezése. Nem vagyok sem polgármester, sem képviselő, csak egy önök közül. Felhívom figyelmét, a falu vezetését, továbbra is köti a népszavazás, sőt Molnár Zsolt is határozottan kijelentette, hogy szorgalmazza a hidat. Ez a szavazás, egy párbeszéd kezdeményezése, kérem tiszteljenek meg egy kattintással, egy véleménnyel, engem és közösségünket!
Köszönöm

(Kis magyarázat: a nyaralótulajdonosok és a helyi lakosok között kénytelen vagyok ez esetben különbséget tenni, mert egy újabb esetleges népszavazáson csak a helyi lakosság szavazhat.Aki szavaz, az a szavazás eredményét is látja!)

Hogyan vélekedik ön a hídkérdésről?

.

Loading ... Loading ...

Köszönöm

Hozzászólások

  1. Szimon Ponthu szerint:

    József Rózsa :
    Köszönöm, hogy válaszolt! Ha nincs terhére, folytatnám a beszélgetést, mert én még mindig nem vagyok benne biztos, hogy autóshíd párti vagyok e vagy megelégednék egy kerékpáros katasztrófaelhárítási híddal a Pásztorrév alatt.
    1./ szerény véleményem szerint nem csak a Pócsmegyeriek, Surányiak, hanem a Tótfalusiak és a Kisorosziba járók is erre mennének Már ez önmagában triplájára növelheti a forgalmat, hiszen hozzánk most csak az jön, aki idejön(Zsákfalu). Ugyanakkor, minden bizonnyal lenne 1-2 autós, aki Szentendrét és a Leányfalusi strandnál lévő lámpa miatt feltornyosult forgalmat erre kerülné ki… Ön szerint nem?
    2./ A kijelölt belterület határait a hat nyolcezer ember betelepüléséhez nem kell kijjebb tolni! Ma kevesebb lelket számolunk, ahány belterületi ingatlant! A nyaralók nagy része alkalmassá tehető lakóingatlannak-sőt nagy részük most is az- és üres telek is van bőven. Ön szerin nem költöznének ki sokan a nyaralókba?
    3./ Úgy gondolom változni, fejlődni zsákfaluként is szükségszerű lenne számunkra, teljesen igazat adok önnek, ugyanakkor nem erre gondoltam. A szűk utcák, a településszerkezet, Horány földútjai, az óvoda és az iskola befogadóképessége az ami engem inkább aggaszt. Ezen problémákat nem tudnánk kezelni forráshiány miatt.
    4./ Konkrétan fegyveres őrökkel és szögesdróttal vagyunk körbezárva, úgy hogy összesen van talán 2km dunapartunk… Hozzájárultak egy olyan hídhoz, melyen 22 éve húzódó hajcihő van és ha a bal kéz nem ad pénzt, akkor a jobb kéz teljesen nyugodtan hozzájárulhat… Komolytalan velünk az FVM, ezt ön is tudja.
    5./ A fahíd ötlete nem is értem honnan jött, egy normális kerékpáros híd az általam kijelölt szakaszon nagyjából párhuzamba hozható a Szolnoki Tiszavirággal. Mentő, tűzoltó hasonló szerkezetű hídon katasztrófa esetén be tud jönni, rendszeres autósforgalomra nem alkalmas. Bekerülési költsége 2010-ben 1,5milliárd (ma is kijönne 2-ből). Egy autóshíd bekerülése ennél lényegesen több, és akkor még ott a kérdés, hogy ezen az oldalon melyik úton fognak közlekedni, mert a jelenlegi pásztorrévhez vezető út nonszensz a felmerülő folyamatos forgalomra. Kérünk hidat, közvilágítást, 4-5 km utat és csipkártyás sorompót amin csak a szigetmonostori lakosság haladhat át. Mindez 2500 lakosnak uszkve 5-6milliárdból, miközben a munkanélküli-segélyt jövőre megszüntetik; ha kórházba megy vigyen magával Wcpapirt, szappant és törülközőt; az oktatás fizetős; lassan csak a levegővételér nem kell adózni; minden kiadás vissza van fogva és pénz csak arra van amire az EU ad…. Teljesen jó ötlet amit ön mond, csak úgy vélem, hogy nagyon messze van a realitás talajától. Ezért gondolom én azt, hogy legyen nekünk egy „Tiszavirágunk” Szentendrén, mert most erre ad pénzt az EU az EuroVelo kapcsán. A Határcsárdánál szerintem semmi értelme kerékpároshídnak, mert a kerékpáros nem jönne be a faluba, a gyalogosok akik átmennek ugyanúgy még csak a buszra várnának és nem a HÉV-re szállhatnának. Önnek mi a véleménye a kerékpároshídról? Hol lenne jó helyen? Vagy ne is legyen?

  2. József Rózsa szerint:

    1./ Úgy vélem helytálló at a szakétrői becslés, miszerint az autós forgalom nem növekszikjelentősen, mivel csak Pócsmegyerieknek érdekük erre jönni. Forgalom technikai megoldások is mérséklik az áthaladást..
    2./ Túlzó a betelepülők becslése, mivel a szerkezeti terv kijelölte a belterület határait, és reméljük nem is növeli.
    3./ Szigetmonostor semmire nincs felkészülve. Itt minden változás, fejlődés csak nehezen érhető el. Látványberuházásokon kívül sok minden nem történt eddig a faluban.
    4./ Az FVM már egyszer hozzzájárult a híd építéséhez. Persze a kiviteli tervhez ismételt hozzájárulás kell majd.
    5./ Kompromisszum? Nem kompromisszum, hanem ajánlás! Olyan hidat kell építeni, mely megoldja biztonságunkat, kijutásunkat és minden segélynyújtó szerv gyorsan eljut a beteghez, égő házhoz stb. Olyan hidat kell építeni mely árvízszint fölött van. (nem fahidat, melyet visz a víz) Olyan hidat kell építeni, mely alkalmas a kerékpárosoknak, autósoknak, de nem alkalmas nehéz gépjárműveknek. Lehet egysávos, lámpás, sorompóval védve, mágneskártyával működtetve stb.
    Ps. Az elmúlt 15 évben folyamatosan foglalkoztam a híd kérdésével. Tárgyaltunk minden illetékessel, legyen az az FVM első embere, mérnökök, szakértők, állami vezetők. Soha nem hangzott el, hogy szükségtelen a híd. Miért nem épült meg: csak! Ezt nem fogadja el a település, ezért pereskedik at Önkormányzat. Bzzunk abban, hogy M.ZS. polgármester programjának et a része mihamarabb a megvalósulás ütjára léphet.

  3. Endre Monoki szerint:

    Amikor felmerült a hid kérdése ,népszavazást tartottunk az iskola torna termébe .Akkor arrol volt eggyesség ill. döntés,hogy a Megyri hid csak úgy müködhet ha monosto megkapja a kis hidat..Ha stadion lenne már rég kész lenne.

  4. Szimon Ponthu szerint:

    Kérem engedjen meg nekem 5 kérdést. A Közlekedésfejlesztési Központ adatai szerint jelenleg a monostorról kivezető úton (1113 számú) napjainkban 1000-nél kevesebb autó halad át a Gyümölcsös előtt. A 11-es számú úton Leányfalun ugyanez a szám 8000-20000 közötti kategóriába esik – gondolom hétköznap/hétvége, na és persze ezek súlyozott átlagok egy napra. Ha a 8000-el számolok, és csak a negyede jönne erre, a falun áthaladó forgalom akkor is háromszorosára nőne a híd átadását követő napon-ez Pócsmegyer, Surány, Tahitótfalu, Kisoroszi településeket figyelembe véve, talán még alul is pozicionált becslés. Az átadást követő években borítékolható, hogy az állandó lakosok száma ugrás szerűen növekedne kezdeti lendületből valószínűsíthetően két év a alatt 5000-re, majd lassuló tendenciával 5 éven belül a 8000 teljesen reális – szakemberek legalábbis hasonló dinamikával szoktak számolni agglomerációs körzetben, igaz ez sok esetben bebizonyosodott, hogy alul pozicionált kalkuláció. És akkor a kérdésem: Ön szerint Szigetmonostor és Horány erre fel van készülve? Ha egyet ért velem abban, hogy nincs akkor ön hogyan képzeli el ezen változásokat kezelni, és milyen forrásból? Ön szerint ezt egy állami cég-ergo egyben az állam-, mely Budapest vízellátásának 75%-ért felel, mind ehhez asszisztálna? Abban az esetben, ha belátja, hogy ehhez az állam nem asszisztálna, milyen kompromisszumukat lenne hajlandó elfogadni? Megköszönöm, ha megtisztel válaszaival!

  5. József Rózsa szerint:

    Minden képpen autós híd az alapvető követelés, melyet az építési engedély is tartalmaz.. Az EUROVELO lehet második opció, mely semmit nem old meg. Olyan híd amely katasztrófa védelemre jó, jó kell legyen váltakozó irányú a helyi közlekedést kiszolgáló létesítménynek.

  6. Katalin Kiss szerint:

    Pásztor rév alatt normális, autós híd!