Közlekedj okosan

Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani; úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon. A gyalogosnak a járdán kell közlekednie(21§), ha nincs akkor az út szélén a forgalommal szemben egy sorban. A gyalogos az úton a legrövidebb áthaladást biztosító irányba mehet át. Lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt kell viselni!

Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni(25§), az úttest menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.

Járművet csak olyan távolságban szabad követni amely elegendő ahhoz hogy az elől haladó jármű hirtelen fékezése esetében is meg lehessen állni(27§). A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi. Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni(29§). Az irányváltoztatást – ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást – a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza(33§).

34. § szerint előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja; az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg; az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett; az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani; a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni. Az előzési szándékot irányjelzéssel jelezni kell. Az előzést balról kell végrehajtani, kivéve azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten megfelelően helyezkedik el. Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad. A nagyméretű, valamint a lassan haladó jármű vezetőjének az úttest szélére húzódással és – a szükséghez képest – lassítással is elő kell segítenie azt, hogy járművét más jármű megelőzhesse.

Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni(36§). Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad; az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, ha ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.

A piros kör alakú tábla fehér vízszintes vonallal a „Behajtani tilos” tábla mely nem csak az autókra, de traktorokra, biciklisekre és motorkerékpárokra is vonatkozik! Egy kivétel van a kerékpárosoknak ha ki van írva, hogy KIVÉVE és alatt van egy biciklinek látszó tárgy. A piros karikában lévő bicikli pedig azt jelenti, hogy az úton nem szabad biciklizni! Ebben az esetben a bicikliseknek kerékpár út szokott a rendelkezésükre állni, melyet használni kellene…

A gépkocsiban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható és csak a hátsó ülésen. Ha nincs hátsó ülés akkor az adott gépjárművel(M1,N1,N2,N3) nem szállítható 150 cm-nél kisebb gyermek. Az első ülésbe csak 3-évnél fiatalabb gyermek utazhat menetiránnyal ellentétesen rögzített gyermekbiztonsági rendszerben kiszerelt vagy kikapcsolt légzsákkal. De ne azért kösd be a gyermeket a hátulra gyermekbiztonsági rendszerbe, mert a Kresz ezt írja elő, hanem azért mert bár feltételezzük, hogy mindenki betartja a Kreszt és nem vezet se ittasan se jóval gyorsabban előfordulhat olyan szituáció, melyet rajtad kívülálló dolgok irányítanak.

Sebesség

Autópályán 130, autóúton 110, lakott területen kívül 90, lakott területen belül 50 km/óra, DE nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza(26§). Előfordul, hogy keresel valamit és lassabban haladsz akkor húzódj le amennyire csak lehet. Előfordul, hogy sietsz akkor is olyan sebességet válasz meg amin még megfelelő biztonságban uralod a gépjárműved. Vannak olyan útszakaszok ahol a megengedett 50km-is sok; például egy vizes macskaköves út vagy egy bokrokkal jól benőtt útszakasz ahonnan bármikor eléd bukkanhat egy kisebb nagyobb állat vagy egy ember.

A Rév utcában volt annak idején egy kezdeményezés, hogy a Rév felől érkezőket lassítsák a Horányi töltésen lévő lassítóhoz hasonló nagyméretű virágágyásokkal szűkítsék az utat. Akkor vásároltam egy sebességmérő készüléket, hogy reális statisztikát tudjak felmutatni. Az adatok rosszabbak lettek mint vártam, 10-ből 9soför nem tartotta be az 50km-es sebességet egy olyan utcában ahol nem fér el egymás mellett két autó; ahol a járda helyett az úton mennek a falusiak gyermekei, és megannyi kisgyermek lakik. Volt olyan autós akit 117km/órával mértem be! Én nem mondom, hogy kockásan, de van egy mondás…. A kutya se szarik a saját házába. Két kezemen nem tudom megszámolni hány 12éven aluli gyermek lakik a Rév utcában, a minden reggel és délután közlekedő tinikről nem is beszélve.

Vigyázzunk egymásra és magunkra.

Hozzászólások

  1. Kiss Sándor szerint:

    A közlekedés máshol se jobb, se rosszabb, amikor még Pesten laktunk akkor is ez volt. A gond itt csak az, hogy a falunk kb 80 %-ban nincs járda, ezért veszélyes a gyorshajtás.

    1. szimon szerint:

      Szerintem a faluban kifejezetten jó a vezetési morál. Vannak szabályok melyet rosszul vagy egyáltalán nem tudnak, ezt úgy gondolom helyretettem. Vannak autók melyeket az ember ha meglát elkerül, vagy fokozottan figyelmesebb mert jellemző a sofőrre a figyelmetlenség. Abban igazad van, hogy pl az indexre nem csak nálunk hiszik hogy optikai tunning, valamiért nagyon kevesen használják. Gyorshajtás és gyorshajtás között is van különbség. A mai modern autókkal modern fékekkel 70ről is akkora távolságon lehet megállni mint 50ről egy régi skoda100assal, vagy zsigával. De azért 80-90 pláne 117 azért már több mint gyorshajtás ott ahol 50-el lehet menni. De ezen autók köre is viszonylag szűknek tekinthető és mindenki által ismertek és szerintem sok esetben lehetne velük értelmesen beszélni két mondatot és megértenék, hiszen mindketten tudunk ilyen példáról… A legveszélyesebb viszont tényleg az hogy nincs járda, ráadásul Horányban vannak olyan szakaszok, hogy a kis földutacskákat konkrétan benőtték a bokrok. Sajnos se a tulajdonos se a hivatal nem tett eddig ellene, idén bízom benne hogy a csatornázás kapcsán meg fog oldódni a probléma……. És utána egészséges méretekben fogják ezeket a bokrokat nevelni, mert amíg huplis föld út van még hagyján, de ha rákerül az aszfalt…. Bár ha aszfalt fog rákerülni remélem hogy járda is lesz, más nem minden utca ami nincs 8 méter széles majd egyenirányítva lesz…