Vállalkozásfejlesztés a PRK-ban

Pócsmegyer nem beszél róla, nem a sült galambot várja, nem álmokat kerget, hanem tervez, fejleszt, cselekszik, hiszen tisztában van vele, hogy a helyi vállalkozásokra szüksége van és nem csak adóbevétel szempontjából – sőt, igazából tettei alapján nem is feltétlenül emiatt teszi amit tesz, hanem mert felismerte, hogy a lakosság száma Pócsmegyeren is ugrásszerűen növekedett az elmúlt években, márpedig a megnövekedett lakosság, megnövekedett igényekkel is jár, mely elsősorban a szolgáltatások területén jelentkezik. Azt már tudjuk, hogy a pócsmegyeri képviselők nem ugornak ész nélkül fejest a hideg vízbe, hanem jól átgondolt úton haladnak, a lehetőségeikhez képest hol kis, hol nagyobb lépésekkel. Erre a legszembetűnőbb példa maga a rendezvényközpont, melynek 420nm-es nagytermében szinte a teljes Faluházunk elférne, és melynek építése nagyjából ugyanannyi volt, mint évek alatt a mi kis Faluházunknak, bekerülését nem saját zsebből, hanem pályázat útján valósították meg.
Ezen úton haladva rendezte meg az Inkubátorház első vállalkozásfejlesztési fórumát, melyet hallgatóként inkább amolyan tréningnek neveznék, hiszen az előadás témája oly széles skálán mozgott, hogy az valóban hasznos tudott lenni mind induló, mind már működő vállalkozások számára. Dr. Galgóczi Gergely ügyvédúrtól főként a vállalkozások finanszírozására való lehetőségekről kaphattunk ízelítőt igen széles spektrum keretében, kezdve az ötletből induló vállalkozásoktól a tőzsdére lépés megemlítéséig. Dr. Kántor Dezső adó és pénzügyi tanácsadó, a belső erőforrások hatékony felhasználására tette a hangsúlyt, gyakorlati tanácsokkal és példákkal levezetve az eredményesség fontosságát. Fábián-Seremetyev Márk pályázati tanácsadótól, még ki sem jött pályázatokról, pályázati lehetőségekről, és projekt menedzselésről kaphattunk tájékoztatást, nagy hangsúlyt helyezve az egyes projektek végigkísérésére, hiszen egy pályázat nem attól lesz sikeres, hogy elnyertük és megvalósul, hanem attól ha működik. Keresztes Jenő reklámszakértőtől megtudhattuk, hogy miért fontos az arculat, hogyan kell felépíteni, hogy markánsan megkülönböztethetőek legyünk versenytársainktól, és hogy az arculat nem elég, ha csak a weboldalunkon mutatkozik meg, azt minden dolgozónak, beosztottnak, munkatársnak sugároznia kell, mert csak így lehet hiteles. Lackó Balázs Google AdWords szakértőtől érthetően kaphattunk bepillantást az online marketing rejtelmeibe, fontosságába, gyakorlati példákon keresztül prezentálta, hogy ad-hoc jelleggel indított online hirdetés a legritkább esetben hoz olyan sikert, mint amilyet elvárunk tőle, ezért fontos a marketingstratégia megtervezése. Dr. Ilosvai Péter menedzsment tanácsadótól a hatékony szervezés és a piacbővítési stratégia tervezésének fontosságáról hallhattunk előadást, a munkatársak motivációjának fontossága mellett, mely elkerülhetetlen a hatékony működés tekintetében. Szabó Imre az IT világába kalauzolt el bennünket, rámutatva arra a tényre, hogy az ITIL – bár konkrétan ez a szó nem hangzott el, de erről volt szó érthetően –, nem csak a nagyvállalatok hasznos eszköztára, ráadásul kisvállalkozások számára az eszközök nagy része ingyen is elérhető. Előadása keretében, be is mutatott néhány ilyen eszközt és azok használatát, működését. Szemán Zoltán munkaerő-közvetítő előadása volt az, amit szerény véleményem szerint mindenkinek végig kellett volna hallgatnia – még alkalmazotti oldalról is. Ahogy néhány kisvállalkozóval arról már jó ideje beszélgetünk, Magyarország munkaerőforrása merőben megváltozott az elmúlt években. Míg pár éve egy nem megfelelő alkalmazott helyett, tíz másik jelentkezett, ma már a feladott hirdetésekre sok esetben egyetlen jelentkezés sem érkezik, ezért a dolgozótól nem feltétlenül megválni kell, hanem képezni vagy motiválni, mely utóbbira Szemán Zoltán konkrét példákat is említett. Amit ebből egy megbízható és képzett munkavállalónak meg kell hallania, az az, hogy legyen magabiztosabb, ha valahol nem jelentik be, vagy nem adnak tisztességes bért, teljesen nyugodtan nézzen szét a munkaerőpiacon és válogasson a betöltetlen álláslehetőségek közt, válasszon olyan munkahelyet, ahol megbecsülik, tisztességesen bejelentik és megfizetik.
Őszintén szólva meglepődtem, az érdeklődés viszonylag gyérségén, hiszen egy egy ilyen előadás máshol súlyos ezer forintokért látogatható. Mint hogy nagyon sok lehetőség a környéken nincs elhelyezkedni, és minthogy a szigeten több szolgáltatás szempontjából is hatalmas piaci rés tátong, valamint figyelembe véve azt, hogy a Budapestre való bejutás időben és pénzben is megterhelő, azt gondoltam volna, hogy például több kismamát, anyukát látok ma délelőtt, akik azért, hogy családjukhoz közelebb legyenek, helyben keresik az önmegvalósítás lehetőségeit, merítenek ötletet, kérnek tanácsot a szakértőktől. Gondolatébresztőként hívnám fel a figyelmet, hogy egy három-kisgyermekes anyuka – de lehet az apuka is –, KATA keretén belül 8.000.000 forintig a KATA megfizetése nélkül is(!) nyújthat áfa mentesen – ezzel versenyelőnyre téve szert –, szolgáltatást, mely havi szinten több mint 650.000 forint tisztán. Lehetőségek tehát vannak, a piaci rés is tátong, pályázatok tekintetében ugyan nem vagyunk eleresztve Pest-megyei településként, ugyanakkor a közeljövőben ezen lehetőségek köre szélesedni fog, ráadásul ahogy az az előadáson elhangzott, forrást szerezni, nem csak pályázat útján van lehetőségünk.
A fórumnak az elhangzottak alapján, hamarosan folytatása lesz, én minden bizonnyal elmegyek ha lehetőségem nyílik rá, és mindenkinek ajánlom figyelmébe, aki valamilyen vállalkozáson töri a fejét, vagy már meglévő vállalkozását fejlesztené, optimalizálná.