Két milliárdra váltotta az elkerülő utat Budakalász

„A térség legsúlyosabb gondja a közúti közlekedés, ami megakadályozza a jövőbeli versenyképesség minőségi kialakulását és a kreatív térséggé válását. A szentendrei kistérség közlekedési helyzetéből adódóan a lakosság élettere is lehetetlenné válik.” – Ezt a gondolatot akár most is megfogalmazhatták volna a járás vezetői, de az alábbi mondatokat kilenc esztendővel ezelőtt vetették papírra. 2007 júniusában a kistérségi társulás polgármesterei nyilatkozatot tettek közzé, melyben közösen állnak ki az M0 hídjának építésével közvetlenül érintett települések mellett. Ígéretet kapott akkor Szigetmonostor, Pomáz, Szentendre és Budakalász is. Sok minden azonban nem történt idáig. Budakalász 2016 októberében hosszú évek egyeztetései, tárgyalásai és pereskedései után végül meg tudott állapodni az állammal.

Hogy is volt?!
A Megyeri híd építése 2006-ban kezdődött. Budakalász azonban ennél korábban kötött megállapodást a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, valamint a Nemzeti Autópálya Részvénytársasággal. A 2005. október 4-én aláírt szerződés szerint a Budakalászt elkerülő út megépül addigra, mire az M0 északi szektora elkészül. Nem így lett, ezért az akkor még falu státuszú település évente 200 millió forint + Áfa értékben lett jogosult útépítésre, korszerűsítésre. Először 2007-ben indított pert az önkormányzat az állam ellen, látva, hogy az elkerülő út nem épül meg határidőre. Veszélyeztetés volt az eljárás jogi alapja, Parlagi Endre (†) hajdani polgármester akkor úgy fogalmazott, hogy hatékony védőintézkedések nélkül bocsátják rá a forgalmat Budakalászra, az itt élő emberekre. 2008 novemberében peren kívül egyeztek meg a felek, az új megállapodás azonban már évi 250 millió forint + Áfa összegről szólt. Időközben a Megyeri hidat 2008. szeptember 30-án átadták, igaz csak ideiglenes használatba vételi engedéllyel. (Az útszakasz végleges engedélyéhez Szigetmonostor és Budakalász sem járult hozzá.) Az állam ezután 2011-ben elkezdte Budakalászon az útfelújítási munkákat, melyek a kivitelező és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közötti viták miatt akadoztak. Több hónapos leállás után végül ennek köszönhetően újították fel és építették át Kalászon a 11-es úti felüljárótól a Lenfonó HÉV megálló irányába futó bevezető utat, a József Attila utcát.

Ismét peren kívül egyeztek meg
Egymás után három polgármester is foglalkozott az M0 kompenzáció ügyével: az első megállapodást Harcsa Lajos (volt polgármester †) szignálta, az első pert Parlagi Endre indította, 2015-ben pedig Rogán László vitte a szerződést újra a jogászok elé azután, hogy 2012-től kezdve folyamatosan kezdeményezte a város az egyeztetést az illetékesekkel. Kicsit több, mint egy esztendeig tartott az eljárás, amit peren kívüli megegyezés zárt le. A kalászi képviselőtestület elé 2016 májusában került az előterjesztés a megállapodás feltételeiről, amiben már olvasható, hogy a település két milliárd forintot kaphat, s három lehetséges javaslatot vázoltak fel ennek felhasználására. Ezek közül kettőt is elfogadhatónak talált a testület, a tizenegy éve húzódó ügyet lezáró dokumentumot október 10- én írták alá.

Már megvan a pénz helye
A kétmilliárd forint jelentős részéből új iskolát épít Budakalász. A suli számára a Klisovác utcában jelöltek ki olyan helyet, mely a helyi szabályozásban több mint tíz esztendeje intézményi területként van bejegyezve. Tizenhat osztályterem kap itt helyet, valamint közel tíz szaktanterem is épül. Továbbá egy akkora tornacsarnok, ahol egyszerre három osztály számára is lehetőség lesz a testnevelés órák megtartására. A beruházás 1,4 milliárd forintba kerül. A helybéliek több fórumon is felvetették, hogy a leendő suli megközelítése a jelenlegi úthálózaton rengeteg problémát szülhet. A városvezetés ezért a kétmilliárd forint fennmaradó részét útfelújításra, – építésre és bővítésre használja fel, ami már az idén el is elindult. Az elképzelés szerint az iskola 2018 tavaszára elkészül, az őszi tanévkezdésre pedig az intézmény megközelítése is biztonságos lesz, bármivel érkezik is az ember. A település azt is elérte, hogy a kétmilliárd forinton túl az állam a tervezett elkerülő út egy részét is megépítse. A tervek szerint 2020-ra elkészül a Budakalászt és Pomázt összekötő, a 11-es útba torkolló szakasz. A nyugati szektor azonban egyáltalán nem fog megépülni, hiszen az M0 autópálya továbbvitele a 10-es főút felé ezt értelmetlenné teszi. Arról még mindig nem tudni, hogy a Megyeri híd meddig jelenti még az autópálya végét. A Dunai átkelőnek egyébként a mai napig nincsen végleges használatba vételi engedélye. S habár idén lejárt az ideiglenes dokumentum, a működési engedélyt meghosszabbították. Budakalász után Szigetmonostoron a sor, hogy lobbizzon a megígért autós kishídért.

Huszár Diána

forrás: Pilis-Dunakanyari Hírmondó